TR
ENAR RU
INTERNATIONAL PATIENTS

İLAÇ KAYNAKLI DERİ DÖKÜNTÜLERİ

İlaç Kaynaklı Deri Döküntüleri Nelerdir?

İlaç döküntüleri, vücudun belirli bir ilaca karşı verdiği tepki sonucunda oluşmaktadır. Oluşan kızarıklığın türü, kullanılan ilaca ve vücudun oluşturduğu cevaba bağlıdır. İlaçlar, hafif seviyelerden yaşamı tehdit edebilecek seviyelere kadar her tür kızarıklıkla ilişkilendirilmiştir. Kızarıklığın zamanlaması değişebilir. Döküntüler ilacı aldıktan hemen sonra veya birkaç hafta içinde ortaya çıkabilir. 

İlaçların neden olduğu döküntüler 3 grupta incelenir:

  • İlaca karşı oluşan alerjik reaksiyonun neden olduğu döküntüler
  • Belirli bir ilacın istenmeyen yan etkisi olarak oluşan döküntüler 
  • İlacın hastada güneş ışığına aşırı hassasiyetten oluşturmasından kaynaklanan döküntüler


İlaç Kaynaklı Döküntü Türleri Nelerdir?


Kızarıklık türü
Semptomlar Sebep
Akne Yüzde, omuzlarda ve göğüste en sık görülen sivilce ve kırmızı alanlar Anabolik steroidler, kortikosteroidler, bromürler, iyodürler ve fenitoin
Eksfolyatif dermatit Kalınlaşıp soyulabilen ve tüm vücudu kaplayabilen kırmızı, pullu cilt Sülfat, barbitüratlar, izoniazid, penisilinler ve fenitoin içeren antibiyotikler
Döküntü Aynı bölgede tepki veren koyu kırmızı veya mor bir döküntü Antibiyotikler ve fenolftalein (bazı laksatiflerde bulunur)
Kurdeşen Kırmızı yumrular Aspirin, bazı ilaç boyaları, penisilinler ve diğer birçok ilaç
Morbiliform veya makulopapüler döküntü Kızamığa benzer sivilceleri içerebilen düz, kırmızı bir döküntü Antibiyotikler, antihipertansifler ve kontrast boya daha yaygın kullanılan ilaçlar arasındadır, ancak herhangi bir ilaç bu kızarıklığa neden olabilir.
Purpurik püskürmeler Genellikle bacaklarda olmak üzere ciltte mor alanlar Bazı antikoagülanlar ve diüretikler
Stevens-Johnson sendromu Ağız, vajina veya penisin iç yüzeyinde tüm vücuda yayılabilen kabarcıklar veya kovan benzeri döküntü Sülfat, barbitüratlar, penisilinler içeren antibiyotikler ve nöbetler ve diyabet için kullanılan bazı ilaçlar



İlaç Kaynaklı Deri Döküntüleri Nasıl Teşhis Edilir?

İlaca verilen reaksiyonun neden olduğu döküntüleri teşhis etmek zordur. İlk olarak, hastanın aldığı tüm reçeteli ve reçetesiz ilaçlar incelenmelidir . Az miktarda alınan bir ilaç bile ciltte büyük bir reaksiyona neden olabilir. Doktorunuz ilaç kaynaklı döküntü tanısı sonrasında mümkünse size ikame bir ilaç verebilir . Bazı durumlarda, tanıya yardımcı olmak için deri biyopsisi yapılabilir .  



İlaç Kaynaklı Deri Döküntülerinin Tedavisi

Reaksiyona neden olan ilacı almayı bıraktığınızda durum genellikle düzelir. Diğer tedavi seçenekleri şunlardır:

  • Kortikosteroidler
  • Antihistaminikler

Alerjik reaksiyonlar ciddi ve hatta ölümcül olabilir. İlaç kullanımından sonra derinizde kızarıklık gelişirse, derhal doktorunuza başvurun.   


İlaç Kaynaklı Deri Döküntüleri Hakkında Bizimle İletişime Geçin

Adınız Soyadınız
Telefon Numaranız
Email Adresiniz
Mesajınız
6698 sayılı KVKK hakkında bilgilendirmeyi okudum; hizmet sunumu ve anlatımı için iletişim bilgilerimin kullanılmasına izin veriyorum.
Hemen Randevu Almak İçin Tıklayınız